יום רביעי, 28 באפריל 2010

ETYMOTIC HF2 - אוזניות-דיבורית לאייפון/אייפוד טאץ'. להכניס סטודיו לאוזן



ההשקה השקטה בישראל ל- HF2, אוזניות-דיבורית באיכות סטודיו של חברת Etymotic Research, כמעט ועושה להן עוול. מדובר במוצר מוביל בתחומו, של חברה אמריקאית מהראשונות להוציא לשוק אוזניות מקצועיות בטכנולוגיית Closed-Canal. אוזניות המוחדרות לאוזן, חוסמות כניסת רעשים חיצוניים ומכוונות צלילים נקיים היישר לתעלות השמע. מוצרי Etymotic עשו עליה רשמית לישראל.

אומרים שחוליה חלשה קובעת את חוזק השרשרת. אם כן, חולשת האייפון/אייפוד טאץ' כנגני מוזיקה, באוזניות המצורפות לחבילת המכשיר. אין צורך להכנס לדיון מעמיק על הסיבות לכך (חסכון בעלויות). די לומר שכל בעל אייפון/אייפוד טאץ' המעוניין להפיק את המירב מנגן המוזיקה המובנה ממהר להצטייד באוזניות איכותיות ולאפסן את המקור במגרה נשכחת. בעייתם של בעלי אייפון ואייפוד טאץ' מתעצמת, שכן מרבית היצע האוזניות האיכותיות חסר דיבורית (מיקרופון/שלט-רחק) ומכוון לבעלי נגני מוזיקה חד-משימתיים. עבורנו, ה"אחרים", ייצרה Etymotic מוצר מעולה, זוכה פרס ראשון בתחומו בכנס MacWorld 2009, מבוסס על סדרת אוזניות עטורת פרסים כשלעצמה (ER4-MPro), בחבילה לאוהבי מוזיקה ולמשתמשים באייפון/אייפוד טאץ' כנגן מוזיקה לצרכים מקצועיים. לאוהבי מוזיקה גם..

Etymotic Research מיוצגת בישראל ע"י באג מולטיסיסטמס, וה- HF2, מוצעות במחיר החדרה של 499.00 ש"ח. מחיר בהחלט סביר למוצר מקצועי. אגב, יש גם גרסה נטולת דיבורית לנגנים רגילים. דגם HF5, זהה ל- HF2, חסר את המיקרופון/שלט-רחק ומוצע במחיר מומלץ לצרכן של 399.00 ש"ח בלבד. כשמחיר אוזניות Closed-Canal מקצועיות עלול לגרד מהכיס גם אלפי שקלים, ה- HF2 בהחלט שווה בדיקה.

מהי טכנולוגיית Closed-Canal, מה בחבילת HF2, והאם זה שווה את הכסף, בסקירה המלאה שבהמשך.
---------------------------------------------------------------------------

לפני ככה וככה שנים, בארץ רחוקה, נולד תינוק שהוריו רצו לייעד לו עתיד מוזיקלי. רק עמד על רגליו והוריו כבר הצמידו לו כינור יקר, מורה אוסטרי עם לוק משונה ומבטא, ותכננו את הסולו הראשון שלו. התינוק הזה, עם מטען חוויות אחר לגמרי מהמתוכנן, הוא אני. הסיפור מסביר למה הדבר הטוב, הראשון, שעשיתי לאייפון שלי זה לא לפתוח כלל את האוזניות המצורפות אליו. אם יפול לידי כינור, ספק אם אזכור כיצד אוחזים בו אבל "האוזן המוזיקאלית" שהנחילו לי על חשבון משחקים כדור מוחמצים עדיין דורשת את שלה. ניסיתי לא מעט תחליפים, תמיד נשאר לי טעם של עוד. כלומר לנסות את התחליף הבא.. :-). מובן ששמתי לי מגבלות מחיר, שכן לא לגמרי הגיוני לרכוש אוניות במחיר זהה למחיר האייפון. את Etymotic אני מכיר היטב מעיסוקים אחרים. שמחתי למצוא אותם בקטלוג באג האחרון ומהרתי להצטייד בזוג.


אוזנית Closed-Canal, מה זה ?:

הכי פשוט להסביר את הטכנולוגיה זו השוואה לאוזניות "רגילות". בעוד ה"רגילות" מפיקות צלילים ממיקרו רמקולים המונחים מעל לאוזן, אוזנית ה- Closed-Canal מפיקות צלילים ממיקרו ממברנה המכוונת צלילים דרך צינור כיווני, היישר לתעלת השמע באוזן. קטע ה- "Closed" מתייחס לחסימת כנסת רעשי רקע לאוזן, באמצעות ,"כריות" In-Ear מחומרים גמישים, מתאימים עצמם למבנה האוזן, וביחד מאפשרים העברת צלילים נקיים ככל האפשר. מה שנקרא מוזיקה נטו.

מכאן מובן שלא פחות חשוב מההרכב האלקטרוני שלהן, מאיכות הממברנה ומדיוק ההרכבה של רכיבים מיקרוסקופיים, אוזניות Closed-Canal משובחות - חייבות - להציע "כריות" איכותיות, במגוון צורות וממגוון חומרים. להתאמה מלאה לאוזן ולנסיבות ההאזנה. דוגמא לכך אפשר לראות בחבילת ה- HF2. באריזה ניתן למצוא 4 סטים שונים של כריות, וזה רק להתחלה, שכן החברה מציעה כריות נוספות כאביזרי השלמה אותם ניתן להזמין בנפרד.


1. כריות גומי, לבעלי אוזניים בגודל בינוני
2. כריות סיליקון, לבעלי אוזניים קטנות
3. כריות ספוג, לאטימה מירבית והגברת באסים, מתאימות עצמן לכל גודל אוזן
4. כריות "פטריה", רגילות, לבעלי אזניים בגודל בינוני

Etymotic צרפה לחבילת HF2 מגוון מייצג ובהחלט סביר של מיטב הכריות שלה. יש להניח שכל משתמש ימצא לו את הצירוף היותר מתאים בין גודל לביצועים. זה המקום להפנות הדגשה לכריות בעלות 3 אטמים, (מוגן בפטנט) - דגמים 1 ו- 2 בצילום לעיל. זהו סימן ההיכר המאפיין של Etymotic. המבנה המיוחד מבטיח אטימה טובה ומדורגת של תעלת השמע. לא להתבייש, לסובב את האוזניות (בעדינות..) בתוך האוזן, עד שממש ניתן לשמוע את השקט. כדי להבין על מה אני מדבר צריך פשוט לנסות. מי שמנוסה באוזניות "מבטלות רעש-רקע" (Electronic NoiseCancelling) המפיקות "רעש לבן", ימצא שהפתרון ה"מכני" של Etymotic עושה עבודה זהה, בלי המשקל העודף.


איכות שמע:

מי שמשקיע כמה מאות שקלים טובים באוזניות, מצפה לתמורה הולמת. נתחיל בכך. סקירות ה- HF2 בעולם מלאות בשבחים. סופרלטיבים כ"הכנסת סטודיו לאוזן", "אוזניות אולם קונצרטים" וכיו"ב מלוות את המוצר מאז השקתו הרשמית בארה"ב, ב- 2009. למוצר גם שושלת היוחסין מפוארת. Etymotic (אגב - מיוונית, מבטאים: "אטי-מוטיק" ומתרגם למשהו כמו - "צליל נאמן לאוזן") נחשבת לחלוצה עולמית בתחום אוזניות Closed-Canal, ספקית מועדפת על מוזיקאים ומעבדות שמע. לזכותה לפחות 80 פטנטים רשומים בתחום.

חוזקתם של HF2 בהעברת צלילים נאמנה בטווח רחב. במילים פשוטות המשמעות היא הי-פידליטי, ללא העדפת באסים על-חשבון טרבלים וגם לא להיפך. זהו ה"תרגיל" המסובך, באמת, בעיצוב אוזניות באיכות שמע גבוהה. ה- HF2 עומדים בכך בכבוד. מה שמעניין וחשוב עוד יותר זה שככל שהמוזיקה מקודדת ב- Bit Rate גבוה יותר, כך נהנים יותר ממפרש הצלילים, זאת בעוד שחולשתן של אוזניות "מתחרות", בחיתוך שרירותי של רמות צליל שלדעת ייצרניהם מיותרות..

קשה לתאר במילים את עושר הצלילים שניתן להפיק מה- HF2. ניסיתי אותן כבר כמה ימים. להמחשה האזנתי למגוון יצירות מוזיקליות, פופולריות, מן הסתם מוכרות לרבים. כך למשל ל- סימפוניית 4 העונות של ויולדי בביצוע יצחק פרלמן, וגם ל- Highly Strung, דואט מתוזז של Orianthi עם Steve Vai. זוהי פשוט חוויה אחרת. אוזן מאומנת יכולה להפריד כאן סקאלות וכלים בקלות. אין חדירת רעשי רקע. הנאה.

בעוד הדגש ב- HF2 הוא על נאמנות צליל (High fidelity) מירבית. יש סוקרים המתייחסים לחולשה מסויימת בתחום הבאסים. לכן לא פלא שלאחר תחקיר מעמיק לפני הצטיידות, ניגשתי יישר לבדיקת העניין. בהתרשמות ראשונה אכן החשבתי (וזו התרשמות אישית בלבד) שיש משהו בדברים. וטעיתי בגדול בהבנת עקרון ה- Closed-Canal. ה- HF2 ארוזים בחבילה מהודרת ו"מהודקת" מידות. כדי להצטמצם במרווחים, האוזניות ארוזות עם כריות הסיליקון לאוזניים קטנות, ולא ממש אטמו את תעלות האוזניים שלי.. החלפה זהירה (עניין עדין, אבל שאינו דורש השכלה אקדמית..) לכריות הגומי הגדולות עשתה פלאים, בעוד שאת מירב הבאסים קבלתי מכריות הספוג. האחרונות מזכירות אטמי מטווח ועושות את אותה מלאכה, למעט כיוון מדוייק של הצליל המופק למרכז תעלת האוזן.

שיניתי הגדרות ב- Equalizer של האייפון, ההבדלים לגמרי ברורים בכל שינוי, מה שבהחלט לא ניתן לומר לגבי מתחרות רבות וטובות, אפילו יקרות יותר. ובל נשכח, מדובר כאן באוזניות/דיבורית לטלפון. "חיה" מאוד נדירה כשמחפשים מוצר איכות ברמה מקצועית. מצב ה- EQ המועדף עלי הוא : "עמוק". ברור שלצרכים מקצועיים אין כזה דבר כמו "מצב -אחד-לכל-תנאי", אבל במצב זה, עם כריות הספוג, שחזור הבאסים מספק ובמקביל גם שחזור הטרבלים ורמות הביניים. במצב EQ: "מקסימום באס", בעוצמה מלאה (לא מומלץ לאורך זמן, בעיקר לא אצל גילאים צעירים עם כוונות לקריירה במוזיקה..) אפשר להבחין במעין "חיתוך" קל המתבטא במעין "עמימות". בהשוואה לאוזניות "אטומיק באס", באותו קטע מוזיקלי, הבאסים באטומיק משוחזרים, אולי, טיפה יותר טוב. אבל ההשוואה בין שני המוצרים מסתיימת כאן.. :-) !!

עוד מעניין, וגיליתי זאת ככל שהמשכתי לחפור ולהשוות, שלא קבלתי אותן תוצאות ככל שניסיתי קטעים מוזיקליים שונים. לאחר בדיקה ראיתי שהקטעים לא מקודדים באותו Bit Rate. ככלל, ככל שהקטע מקודד ב- Bit Rate גבוה יותר כך משתבחת התוצאה. 128KB/s הוא הסף המומלץ התחתון ל- HF2 עבור קבצי mp3. נסו לקודד ל- 320KB/s ותגלו חוויה אחרת. את הקידוד ניתן לקבוע בעת ביצוע ה- Rip, שכן אחרת, אתם ממילא מוגבלים למה שכבר יש.

חפירה קצרה למפרט טכני של ה- HF2 מתגלה התמונה הבאה:

Frequency response: 20 Hz -15 kHz
Noise isolation: 35- 42 dB - בכפוף לסוג הכרית
Acoustic polarity: + electrical = + acoustic
Transducer type: Balanced armature
Sensitivity (1 kHz): 105 dB SPL for a 0.1 VRMS input
Impedance: 16 Ohms (nominal)
Maximum output: 120 dB SPL
Maximum continuous input: 0.55 VRMS
Microphone sensitivity: -40 dB V/Pa
Cable: 1.2 Meter
Weight: 37 gr


מבנה ותכולת אריזה:


בעבור המחיר, Etymotic לא חוסכת בפרטים, גדולים כקטנים. האריזה כוללת נרתיק נשיאה נוח (ומומלץ לשאת את האוזניות בנרתיק, כשהכבל מקופל יפה..), ארבעה סטים של כריות, לתנאי האזנה שונים ולגדלי אוזן (אפשר להזמין בנפרד כריות מותאמות אישית), ובשקית נפרדת זוג מסננים נוסף וכלי להחלפת מסננים. זהירות, אלו מסנני מיקרו שקל לאבד. מטרתם לנטרל חדירת לכלוך לממברנה והאוזניות כבר מצויידות בזוג מסננים שמורכב מראש. הוראות להחלפת המסננים בחוברת הפעלה, מצורפת גם היא לאריזה.
להבין יותר את מבנה אוזניות Close-Canal, הביטו בצילום שמתחת:


האלקטרוניקה, תיבות התהודה והממברנה מצויות בגלילים הרחבים, בעוד שעל כיוון הצליל לתעלות השמע באוזן מופקדים הצינורות הצרים יותר. הגלילים הירוקים שבתוך הצינורות החד-כיווניים הם הפילטרים שנזכרים לעיל. האוזניות עצמן קטנות מידות וקלות. נשיאתן לאורך זמן (ניסיון אישי) איננה הופכת הנאה למועקה. שלא כבאוזניות שעשויות "לא נכון", תיבות התהודה אינן מתקשטות בחומר-גלם מתכתי (שיכול לחולל ים הפרעות), אלא מיוצרות מפולימר חזק, בעל טקסטורה חיצונית דמויית גומי. לטעמי זה מוסיף לעוצמה המרומזת של המוצר בלי בוטות זולה ומיותרת.

הכבל ארוך דיו כדי לאפשר נשיאה של האייפון/אייפוד טאץ' בכיס המכנסיים (בהנחה שהגובה שלכם אינו חריג..). מטר ועשרים סנטימטר זה בדיוק הסטנדרד הנכון לנשיאת נגן בכיס, ללא מתיחה מיותרת וללא חשש להסתבכות כבל. בצד החובה, הצטערתי שהכבל איננו מבודד בד, אמצעי בדוק לאורך חיים ולמניעת הסתבכויות במצב מקופל. הכבל בעובי די סטנדרטי (נוטה לדק), בהחלט מומלץ לנהוג בו בזהירות. חיבור הכבל לאוזניות הוא בזוית 120 מעלות, וכולל הגנה מפני תלישה/קיפול. בהחלט צפוי ממוצר בסדר גודל כזה ואכן מסופק.


Etymotic זכרו שמדובר כאן בדיבורית, ולא שכחו לצרף מהדק (קליפס) להצמדת המיקרופון לחולצה, כמו בכל מיקרופון חולצה מקצועי. המהדק מאפשר כיוון לגובה רצוי. בנוסף הכבל כולל כלי כיוון נוסף, המופקד על הפיצול בין שתי האוזניות. גם זה מאפשר הזזה בלנוחות משתמש מירבית.

המיקרופון מצדיק התייחסות נפרדת. יש להניח שרובנו נלחמים באיכויות הנמוכות במיוחד של מיקרופונים בדיבוריות. המיקרופון ב- HF2 איכותי ככל שמצפים ממנו. עם ביטול מכני לרעשי רקע. לדברי המשוחחים עמי בעת הבדיקה, נשמעתי צלול, חזק ונקי, גם כשדיברתי מרחוב עמוס בתנועה.


אותו מיקרופון משמש גם כשלט-רחק לנגן האייפוד שבאייפון. אין כאן הפתעות. לחיצה אחת מקבלת שיחה ומסיימת אותה, מספר לחיצות ברצף מקדמים שיר לפנים או לאחור. שוב, הדגש על איכות השמע. מבנה המיקרופון גדול דיו לנוחות מירבית, כפתור התפעול בולט ומאפשר שימוש גם ביד עם כפפה. גם זה ייתרון על-פני כפתורי הפעלה משוקעים או מיושרים עם גוף השל"ר.

מחבר האוזניות (ה"בננה") סטנדרטי, 3.5 מ"מ. מגעי המחבר מצופים זהב, כנדרש מאביזרי שמע לנאמנות גבוהה. גוף המחבר בנוי להתאים גם לאייפונים מהדור הראשון (קוטר צר). הגוף עשוי פלסטיק מוקשח ומסתיים בחיזוק כנגד תלישה/קיפול.

לסבורים שההסברים בסקירה דורשים עוד, מצורפת חוברת תפעול למשתמש (אנגלית). לא חובה אלא להסבר על החלפת פילטרים (ראה/י לעיל). ממילא לא צפוי בעת הקרובה שלאחר הצטיידות.



סיכום:

סקירת אוזניות איננה מעשה פשוט. מגוון הדרישות ומגוון ההיצע רחב, בעוד הטכנולוגייה לא בהכרח מעניינת את המשתמש המצוי. במקרה של HF2 של Etymotic לא ניתן היה להמנע מקצת כניסה, מלמעלה, גם לטכנולוגיה. זאת שכן המוצר עצמו הוא בראש ובראשונה כלי עבודה לבעלי מקצוע, ורק אח"כ מוצר חוייתי. Etymotic מכוונת כאן לבעלי אייפונים ואייפודים, רובם כאן בעיקר למען החוויה. לכן ומבלי לפגוע ולו במיקרון של טכנולוגיה, תוך התחשבות בציפיות המחיר של קהל היעד ומבלי להסחף (כמו למשל Shure), ה- HF2 הוא אולי הטוב בכל העולמות. מוצר איכותי, סולידי ובמחיר שווה לכל מי שמוכן להשקיע טיפה יותר, כדי לקבל המון.

חיפשתי את מותג Etymotic בארץ, ומצאתי אותו במקרה, תוך דפדוף בקטלוג של באג. וכבר כתבתי בפתיחה. ל- HF2 מגיעה חשופה נדיבה יותר. מכל מקום, המוצר זמין בבלעדיות ב- 56 סניפי רשת באג מולטיסיסטמס. אם זה לא במלאי, אפשר וכדאי להזמין.

בעד:

א. נאמנות צלילים ללא פשרות, בעיקר בהאזנה לקטעים מקודדים בביטרייט גבוה יחסית
ב. חבילה נדיבה, כוללת את כל אביזרי הקצה הנדרשים, אפילו נרתיק נשיאה וסט פילטרים נוסף. מובן שלא את כל מידות הכריות שמציעה החברה, אבל את העיקריות יש
ג. איכות בנייה גבוהה מאוד. חומרי-גלם איכותיים ובעיקר, מתאימים !
ד. מיקרופון איכותי עם ביטול רעשים מכני
ה. מחיר שפוי ל"אינסטרומנט" מקצועי

נגד:

א. לא "סגור" על עניין הבאסים במצבי אקסטרים (עוצמה מירבית). התקבלו חוייות שונות בקטעים שונים (כצפוי), סביר שזה קשור גם לאיכות ה- Rip
ב. הכבל לא בעל ציפוי בד, מחייב משנה זהירות בקיפול
ג. מחיר - יקרות למי שרגיל לקנות אוזניות ב"מאה שקל"

בסה"כ מצטרף לכל מעטירי השבחים על ה- HF2. ממליץ לזכור שמדובר באוזניות Closed-Canal ושהסוד למקסימום חוויה היא להקפיד לאטום את האוזניים לרעשי רקע. כדאי לבדוק את כל הכריות ולבחור בזו המתאימה לכם ביותר. מומלץ לעשות זאת בזהירות. שהרי מדובר באוזניות מיקרו..

--------------------------------------------
מאת: סער אביגור © א.ס.י.פ/ערוץ 3 - 2010
צילום: איריס אביגור, ל- א.ס.י.פ/ערוץ 3
iPhone, iPod ו- HF2 הנם שמות רשומים השייכים לבעליהם

===========================================










5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

VERY NICE BLOG! PLEASE CLICK GOOGLE ADS (atleast 10) ON www.ethirukural.blogspot.com MAKE THIS WORLD BE HAPPY! THANK YOU!

Unknown אמר/ה...

VERY NICE BLOG! PLEASE CLICK GOOGLE ADS (atleast 10) ON www.ethirukural.blogspot.com MAKE THIS WORLD BE HAPPY! THANK YOU!

Great Britain Shop Information אמר/ה...

Hello,
Just landed to your article from bing search engine. I am glad to read your content. It is quite high level thought. Hope to come back again. Please keep up this good work and regards from gbshop.info

Unknown אמר/ה...

WOW! What a cool post thanks for share i just want to say that you should keep up the good work and share as much you can.Honeymoon in Kerala

Unknown אמר/ה...

Simply awesome post thanks for share and keep up the good work.
Vietnam Tours