יום חמישי, 8 באפריל 2010

iPad - אהבה ממגע ראשון, מחשב הלוח של אפל משנה את העולם

הקץ לציפיה ולכסיסת הציפורניים. בדיוק צפוי של שעון קופרטינו, מדוייק מכל שעון שוויצרי, iPad, מחשב הלוח חדש של אפל, נחת על שולחני, מוכן ומזומן לדייט ראשון.

- האם ה- iPad שכבר ביומו הראשון מכר 300,000 עותקים ושאביו הרוחני, סטיב ג'ובס, השיק כ- "מוצר קסום ומהפכני במחיר בל יאומן", באמת כזה ?
- האם ה- iPad שיש הרואים בו "סתם iPod גדול", אכן משנה את האופן בו אנחנו צורכים מחשבים ניידים ?
והאם אפל, עשתה שוב (ושוב, ושוב..) את הקסם שלה ?
בהקדמת הסוף להתחלה, הקסם הצליח. כבר ביומו הראשון, במגרש הבית, ה- iPad גרף את האמריקאי הטרוד במיתון, באבטלה ובאכזבה מאובמה אל חנויות אפל. מי שזכר את האפטיה שלוותה את השקת ה- iPhone 3GS הופתע. התורים התחילו בלילה שלפני. הגם שלא ידוע על כאלו שחזרו הביתה בידיים ריקות, 300 אלף אייפדים התנחלו בבתים של בעליהם החדשים. אנשים ששמחו להפרד מסכומים הנעים בין 499.00 ל- 699.00 דולר, לדגם נטול הסלולר וה- GPS המובנים. בנקודה זו אפל החזירה לעצמה את הכבוד. וזה רק כשבוע לפני הכרזת אייפון 4, עליו עוד נשמע הרבה.

כדי לענות על שתי השאלות הראשונות, לקחתי את ה- iPad, הפשטתי אותו מאריזותיו ופצחתי עמו בריקוד טאנגו צמוד, אחד על אחת. ה- iPad, שטוען לשנות לי את הראש, ואני שכבר ראיתי בחיי מחשב אחד או שניים, בכלל זה גם טאבלטים שלא ממש עשו לי את זה.
=============================
הגדול הכי קטן בגן

אינני הראשון ובטח לא האחרון להכריז. iPad נראה, במציאות, הרבה יותר קטן משדומה בצילומים. מידותיו הנאות הנן מרכיב חשוב בקסם. בעוד שנטבוקים, אפילו קלים במיוחד, חולפים בקלילות מעל למשוכת ה"קילו ומשהו", ה- iPad מצטיין בגזרה חטובה להפליא. משקלו 730 גר' (כולל סוללה), עוביו רק 1.34 ס"מ (עובי מירבי), גבהו 24 ס"מ וקצת, ורוחבו טיפה פחות מ- 19 ס"מ. להשוואה זריזה, מידות דומות למידותיו הסטנדרטיות של בלוק כתיבה.

אפשר לאחוז בו ביד אחת, או בשתיים, אבל כשם שלרוב משעינים בלוק כתיבה על הברכיים, מצאתי עצמי ברוב הזמן, משעין אותו על ברכי. מצב המאפשר הקלדה מהירה למדי, בכלל זה עיוורת, על מקלדת מגע וירטואלית שקלידיה בגודל די דומה לאלו במקלדת מחשב נייד מצוי. בתנוחה זו מרגישים עם ה- iPad לגמרי בנוח ויש להניח שזו התנוחה בה ימצא רוב זמן השימוש.

מכל מקום, ובהתאם לאופי השימוש, יהיו שיאחזו את ה- iPad בשתי ידיים, כפלטפורמת משחקים עם חיישני תנועה, או ביד אחת, תנוחה טיפוסית לטאבלט, בה יד אחת אוחזת בלוח והשניה מדפדפת או מקלידה.


iPad מזוהה יותר מכל, לא בהכרח בצדק, כספר אלקטרוני. ככזה הוא דוקא כבד למדי. להשוואה, הספר "הרי פוטר והנסיך חצוי הדם", של ג'.ק רולינג, לא מן ה"דקים", עדיין שוקל כמה מאות גרם פחות. אבל ספר מודפס לא מאפשר חיפוש, לא שילוב מולטימדיה, לא טעינה "מהאויר" וגם מגלח לנו את יערות הגשם, כך שבשורה התחתונה - גם כאן ה- iPad יוצא כשידו על העליונה.

דן חסכן דיגיטלי
מי שהכי פוחד לפתוח אריזה של מחשב חדש, יחבב את ה- iPad. האריזה שלו, מכילה את המעט שבהכרחי ומידותיה מעידות על חסכנות אפלית אופיינית. מה שנמצא בפנים, מלבד כמובן ה- iPad, זה מטען רשת אוניברסלי (100-240 וולט, 50-60 הרץ, 10 ווט) עם תקע מתחלף בהתאם לתקנים איזוריים (מגיע עם תקע אמריקאי, ניתן להחליף לתקע ישראלי, למשל ממטען של אייפון), וכבל USB לסנכרון. אפשר למצוא גם קצת ניירת מתחייבת (אחריות בינלאומית, כרטיס הפעלה מהירה ומדבקות תפוח), וזהו.

חיפשתי עוד דברים מתחת למדף הפלסטיק, לא לטרוח. אין שם הפתעות. עוד בעניין המטען והטעינה. ל- iPad מסך גדול. 9.7 אינץ' אלכסונית, ברזולוציה של 1024x768 פיקסלים, מואר LED. מסך גדול צורך יותר חשמל ולכבוד זה ה- iPad מצוייד בסוללה (שאיננה מתחלפת) בריאה של 25 וואט/שעה. זו אמורה להספיק לעד 10 שעות שימוש, כולל אינטרנט אלחוטי. הסוללה מצדיקה מטען תואם, של 10 וואט. הגם שהמטען נראה זהה למטען ה- iPhone, הדמיון הוא חיצוני בלבד. בעוד שמטען ה- iPad יטען את הסוללה, במלואה, תוך כ- 3 וחצי שעות, מטען ל- iPhone לא ישלים את המשימה גם תוך 6 שעות ויותר.
באותו הקשר, משתמשים ראשונים ב- iPad דווחו שהוא אינו נטען משקעי USB במחשבים ניידים מוכרים. האמת זה גם נראה לגמרי לא נחמד. מחברים את ה- iPad לשקע USB וחיווי הסוללה שעל המכשיר מציג את הכיתוב - Not Charging. לא לדאוג. ה- iPad שלכם תקין, הוא רק נורא צמא וצריך הרבה "כוח". מחשבים ממש חדשים כבר כוללים שקעי USB עם יציאות של 12 וולט ו- 1,200 מא"ש. גם אם זה לא המקרה אצל הנייד שלכם, דעו שגם שקע ה- USB הרגיל (500 מא"ש) טוען את המכשיר, רק לאט וברמה שאיננה מזוהה בחיווי מצב הסוללה. בדוק. בשורה קשה נוספת, מטען הרכב שרכשתם ל- iPhone שלכם, יהיה ברוב המקרים "שקוף" ל- iPad. כלומר לא יטען אותו בכלל. כבר אפשר למצוא בשוק מטעני רכב ייעודיים ל- iPad, דומת ה- iPad Jolt של Griffin. עם הזמן, יופיעו עוד.


כשהעיצוב הוא מלך

אפל מתהדרת במוצרים מעוצבים למהדרין. אפשר לקרוא לזה עיצוב עם פשטות מסוגננת. ה- iPad ממעיט בכפתורים. המסך שלו, לוח שחור גדול ומבריק. המסך מסוג רב-מגע (Multi-Touch) מסתיר מתחת ללוח הזכוכית הקשיח, מצופה בשכבת מגן נגד מריחות (Oleophobic), חיישן תאורה וחיישני תנועה בתלת-מימד. שלא כב- iPhone אפל מאפשרת ב- iPad שינוי תנוחת מסך לכל הכיוונים, ב"קפיצות" של 90 מעלות (ב- iPhone יש רק שני כיוונים). תכונה זו אמורה להוסיף לחויית השימוש במכשיר כפלטפורמת משחקים. היות ובשימושים אחרים סיבוב המסך יכול להתחיל לעצבן.., ל- iPad "משבת סיבוב מסך" ייעודי. כפתור היסט הנועל את המסך באוריינטציה האחרונה שנבחרה. מצב אופקי או אנכי.

מתחת למשבת, בורר עוצמת שמע לרמקול החיצוני. הבורר זהה בתפקוד לזה המוכר מה- iPhone. בחזית ה- iPad "כפתור הבית" (Home button), מוכר גם הוא מה- iPhone ובעל תפקוד זהה. למי שלא מכיר את ה- iPhone/iPod Touch, זהו כפתור הניהול הראשי והיחיד של מכשירי הסדרה. מה שלא עושה עם הכפתור הזה, עושים באמצעות מסך המגע, בשפת תנועות. הקלקות, צביטות, גרירות, לחיצות ומשיכות עם אצבע אחת או יותר. מי שכבר "בעניינים", ימצא עצמו בבית מהשנייה הראשונה.

בראש ה- iPad "לחיץ שינה" (Sleep Button) המוכר, חריר למיקרופון המובנה ושקע אוזניות סטנדרטיות, 3.5 מ"מ.

"לחיץ שינה" מתפקד כמו באייפון, כנ"ל המיקרופון המובנה. מי שטרם שם לב לכך, אריזת ה- iPad אינה כוללת אוזניות סטריאו. אפילו לא את הבינוניות למדי שנמצאות באריזות ה- iPhone/iPod Touch. אף שזה לא כתוב בשום מקור רשמי, שקע האוזניות כולל חיבור למיקרופון. כלומר שניתן להשתמש באוזניות/מיקרופון המתאימות ל- iPhone כדי לנהל, למשל, שיחות Skype באינטרנט אלחוטי (VOIP). אוזניות/מיקרופון עם תאימות ל- iPhone מאפשרות ניהול שלט-רחק בנגן ה- iPod המובנה ב- iPad. עוד נגיע לאפליקציות "הבית", אבל עוד בהקשר למיקרופון, בולט היעדר יישום תזכורות קוליות (Recorder) ייעודי.

בתחתית המכשיר, מוצאים את שקע הטעינה/סנכרון התקני של הסדרה ( Dock Connector) בעל 30 פינים. ניתן להשתמש בכבלי סנכרון/טעינה תקניים של iPhone. בצד ימין 3 פתחי יציאה לרמקול המובנה. מדובר ברמקול גדול משב- iPhone, המפיק צליל נקי יותר, אבל לא בהכרח בעוצמה גבוהה יותר. עדיין זה רמקול בודד (מונו) ולא שני רמקולים (סטריאו), אבל מאוד לא סביר שמישהו מתכנן להשתמש ברמקול מובנה של מחשב למסיבת דיסקו. כאמור, הרמקול מספק קול באיכות סבירה, עוצמה מספקת להאזנה אישית, מי שמחפש יותר מזה יאלץ לחבר את ה- iPad למערכת הגברה חיצונית בעזרת אביזרי קצה מתאימים (יש כמה אלטרנטיבות) שמוצעים לרכישה בנפרד.

צילומים מוקדמים של ה- iPad שהסתובבו ברשת, טרם השקתו, הראו מסך רחב ביחס של 16X9, המתאים להצגת תכני וידאו בפורמאטים עדכניים. iPad האמיתי מסתפק במסך ביחס של 4x3 בלבד. לדברי אפל הסיבה לכך היא שרוב היישומים הקיימים בחנות שלה, ומדובר בעשות אלפים, פותחו ליחס מסך של 4x3.

מתחת לחופת המנוע
ב- iPad, אפל משתמשת לראשונה במעבד A4 החדש, מפיתוח עצמי, במהירות של 1.0 ג'יגה-הרץ. המעבד, בתצורת System On-Chip כולל מספר ליבות ומעבד גרפי. ה- A4 מבוסס טכנולוגיית Cortex-A9, בדומה ל- Tegra של N-Vidia ול- Snapdragon של Qualcomm.

באגף זיכרון ההרצה, ל- iPad ככל הנראה עדיין 256MB (כך על-פי אתר PDADB). אפל איננה מתייחסת לנתון הזה והבלוגים ברשת, מתפעלים מביצועי ה- iPad, מעלים מיני ספקולציות על זיכרון RAM של 1GB ויותר. נושא זה עדיין טעון בירור, אולם עד שיצופו נתונים רשמיים אפשר להסתפק בכך שמערכת ההפעלה שאיננה רב-יישומית, מגיבה במהירות רבה.

ל- iPad 3 דגמים בשתי סדרות. האחת עם תמיכה סלולרית ו- AGPS מובנה בחומרה (הכוונה ל- Assisted GPS, מקלט GPS בחומרה, המקבל סייוע באיכון מרשת הסלולר), לצד תקשורת WiFi ו- BT. זוהי הסדרה היקרה יותר, שתצא לשוק לקראת סוף חודש אפריל הקרוב. הסדרה האחרת ללא סלולר, עם תקשורת Wi-Fi ו- BT בלבד ומחירה נמוך יותר. הדגמים נבדלים ביניהם בכמות זיכרון האחסון, עם דגמי 16GB, 32GB ו- 64GB.

הסדרה הסלולרית מצויידת בשקע micro SIM. תקן די חדש של כרטיסי SIM סלולריים שתפוצתו, למען האמת, די צרה. תאוריות הקונספירציה טוענות שאפל בחרה ב- SIM שונה, כחלק ממדיניות שיווק, בכוונה למנוע מבעלי iPhone עם חבילות דאטה קיימות להעביר את ה- SIM מה- iPhone ל- iPad וחוזר, וליצור שוק לתוכניות דאטה נפרדות. ATT זכיינית אפל המסורתית בארה"ב מתארגנת בהתאם, אולם באירופה ה- micro SIM לגמרי לא נפוץ. שמועות עקשניות ברשת טוענות שדגמי ה- iPad הסלולרי לשווקי אירופה יכללו, דווקא SIM רגיל. מודגש שמדובר בשמועות בלבד, וברמה טאקטית קשה להניח שזה אכן יהיה כך. מפני שממילא מדובר בכמה שבועות להשקה באירופה, מומלץ שהמעוניינים בדגם iPad סלולרי, SIM Free, ימתינו עד שהנושא יתברר סופית.

שתי הסדרות כוללות מצפן מגנטי מובנה, העובד במשולב עם תוכנת המפות (מבוססת Google Map) המצורפת (מוכרת מה- iPhone). על-אף הכללת מצפן מגנטי מובנה, יישום מצפן ייעודי נעדר מיישומי הבית של ה- iPad. ובכל זאת, בהפעלת תוכנת המפות, ובהתאם לעניין, כשהמצפן דורש כיוון פיזי, תעלה על כך הודעת מסך.

הסדרה הסלולרית תתמוך ב- 4 תדרי ה- GSM/EDGE הנפוצים (850, 900, 1800, 1900 MHz), וב- 3 תדרי דור 3.5 (הריהם UMTS/HSDPA - 850, 1900, 2100 MHz). בכל מקרה מדובר בתקשורת דאטה בלבד ולא בתקשורת קול. נושא חשוב לכשה- iPad יובא לסיווג במכס, בתקווה שיסווג כמחשב ולא כטלפון סלולרי.

בשתי הסדרות מוצעות תקשורת אלחוטית (WiFi) בתקני a/b/g ו- n, ותקשורת Bluetooth בתקן 2.1 + EDR.

סוללת ה- iPad גדולה. אפל איננה מוסרת נתונים טכניים שלה ומעדיפה לצטט נתוני אורך שימוש בין טעינות. על-פי הצהרות הייצרן (אפל) הסוללה אמורה לספק זמן שימוש, משולב, של מעל ל- 10 שעות בדגמי הסדרה ללא סלולר. שעה אחת פחות בדגמי הסדרה הסלולרית. ה- iPad שנסקר כאן, ללא סלולר, עמד בגבורה בפעילות מתמשכת של כמעט 10 שעות. נתון יפה בהחלט, בעיקר כיוון שהמכשיר חדש וסוללת הליטיום-פולימר מחייבת מספר מחזורי טעינה פריקה עד להגעה למקסימום ביצועים.

תוכנות הבית
ה- iPad מגיע עם מספר יישומים, מותקנים מראש, כולם מוכרים לבעלי iPhone/iPod Touch, אולם בגרסאות חדשות, מותאמות למסך הגדול ולרזולוצייה המשופרת . בתכלית, מי שמכיר את אבות המשפחה, יתמצא בקלות ביישומי ה- iPad.

- יומן (Calendar)
עיצוב ממשק חדש, מדמה יומן נייר. היישום מנצל את תנוחות המסך המשתנות (אופקי/אנכי) ומתאים עצמו לשינוי התנוחה. המסך הגדול מאפשר שימוש בתכונה חדשה - מסך חצוי (Split Screen). למשתמש זה נראה כהעמדה של שני עמודים בספר. היומן תומך בסנכרון ל- Outlook, ל- Exchange, ל- iCal ועוד.

- אנשי קשר (Contacts)
גם כאן אין הרבה חדש, למעט הממשק בעל המסך החצוי שמנצל היטב את התוספת בגודל מסך.


- רשימות (Notes)
בדומה ליישום המוכר מה- iPhone. בתנוחת מסך אנכית זהה לחלוטין. בתנוחת מסך אופקית, שימוש במסך חצוי ותצוגת רשימה בצד שמאל. האמת, זה הרבה יותר נוח, טבעי וברור בתנוחה האפקית.


- מפות (Maps)
אותו יישום מוכר, מבוסס על Google Maps. הרזולוציה המשופרת של מסך ה- iPad מציעה ירידה טובה לפרטים, בעיקר בתצוגת מפות לוויין. זה לא ממש ניכר בישראל, משום מגבלות בטחון שדה החוסמות הגדלה במפות לוייניות מעבר לרמה בינונית ומטה. יישום המפות עובד עם המצפן המגנטי המובנה, ועם מערכת מבוססת על איתור מיקום אות ה- WiFi. האמת זה עובד יפה. עד כדי כך שאילמלא אפל הכחישה שילוב GPS חומרה בדגמי הסדרה נטולת הסלולר, הייתי אומר שדוקא יש כאן GPS. פתחתי את יישום מפות וזה גילה את מקומי הנכון כהרף עין. העניין הוא שאם אין GPS, אי אפשר להתקין על ה- iPad תוכנות ניווט ייעודיות. בצילום המסך למטה, תצוגת לוויין של סביבת מגדל אייפל בפריס.

היישום קיבל ממשק חדש, מנצל את המסך הגדול ומביא כמה אפקטים נחמדים של אנימציה.


- iTunes ו- App Store
יישומי אייטונס ואפסטור, כשמם כן הם. הם לא רלוונטיים למשתמש הישראלי ב- iPad אמריקאי, ומחייבים חשבון iTunes מגובה בכרטיס אשראי אמריקאי. המעקפים מוכרים ורלוונטיים גם כאן. לכשיושקו iPads אירופיים, או בסמוך לכך, תפתח חנות ה- App Store גם לצרכנים מישראל. לצורך הסקירה הגדרתי פרטי חשבון אמריקאי, והתאפשר לי מייד לרכוש תוכנות.
מי שאין לו חשבון אמריקאי, יזכה בחלון הפחות נחמד..
- YouTube
זהה למוכר לנו. למי שאינו מכיר, מדובר בנגן YouTube ייעודי המציג סרטוני FLV . התצוגה חלקה, הודות לשיפור במעבד הגראפי (לא שלא הייתה חלקה לפני כן) המתמודד יפה עם תוספת הפיקסלים. עדיין לא ניתן לשמור סרטוני וידאו, אלא באמצעות יישומים חיצוניים. אולי בגרסת קושחה 4.0...

היפוך תנוחת המסך למצב אנכי, מאפשר לצפות בסרטון ובפרטי מידע עליו, במקביל. היות והיוטיוב כבר החליף מזמן מצב צבירה, מיישום בידורי פרופר ליישום בעל ערך אנציקלופדי, התצוגה האנכית מביאה עמה, למעוניינים, ערכים נוספים.

- Video

נגן סרטי וידאו וסדרות, אותם ניתם לרכוש בחנות של אפל (כרגע רק לבעלי חשבון אמריקאי), או להעביר למכשיר באמצעות iTunes במחשב האישי לאחר המרה מתאימה לפורמט נתמך. תצוגת הסרטים חלקה לגמרי, בלי גיהוקים ושיהוקים מיותרים. המסך הגדול עושה חסד עם צופי הסרטים ב- iPad, אולם בזויות צפיה מסוימות מחזיר אור. מפני שה- iPad כל כך נוח לאחיזה, ניתן לתקן זויות צפיה בקלות יתרה, כך שזו לא ממש בעייה. המסך המבריק "חד" מאוד לצפייה והרזולוציה שלו אמורה להתמודד יפה עם סרטים בפורמט HD. לא הספקתי לנסות, אבל הנתונים הטכניים של המסך (רזולוציה וצפיפות פיקסלים) מדברים בעד עצמם. צילום המסך למטה הוא של סרט רגיל (לא HD).

- Safari
עדיין הדפדפן הטוב שיש לסביבה ניידת. מי שהתנסה בו לא ירצה להביט יותר לאחור. העדר תמיכה בפלש יפריע, כצפוי, לצרכני מדיה ב- Web. שמועות ברשת טוענות ש- Adobe, הבעל'בית של פורמאט Flash ערכה תיקונים ושיפורים במוצר, בשת"פ עם אפל, לקראת השקת גרסת קושחה 4.0. שמועות אחרות מדגישות דווקא את היחסים הקשים בין Adobe לבין אפל, שוללות את השמועות הקודמות ומקדמות טוען לכתר חדש, פורמאט HTML5. מה שבטוח, שלספארי אין בינתיים תמיכה בפלאש, היכן שאמור להיות מוצג תוכן בפלאש, תוצג קוביה ריקה.


- iBooks
קורא ספרים דיגיטאלי, מופיע לראשונה ב- iPad ונחשב לאחד היישומים החזקים בו. ספרים דיגיטאליים קורים כאן ועכשיו ואפל מהרה להצטרף לחגיגה עם אלטרנטיבה משלה ל- Kindle של Amazon. בהשוואה למתחרה הוותיק יותר, ל- iPad מסך גדול יותר, ממשק מושך יותר וחנות ספרים קניינית בפורמט שאינו תואם לקינדל. לממשק היישום החדש מראה של ספריה, גרפיקה עם אנימציה של דפדוף "אמיתי", אפשרות להשארת סימניות, חיפוש ערכים ואפשרות להגדיר אות נוחה לקריאה.


- Mail, Pictures ו- iPod
היישומים המוכרים, עם שינויי ממשק קלים לניצול תוספת הפיקסלים במסך. בעיקר שימוש במסך חצוי. הרבה יותר נוח ליצור, לערוך ולקרוא דוא"ל ביישום המייל שב- iPad. המסך החצוי מאפשר להציג תיקיות באותו מסך ולצד רשימת הפוסטים.

בנגן ה- iPod המובנה נעדרת תצוגת הדפדוף בהחלקה, בין אלבומים. לא הפסד גדול ובחירת האלבומים מתוך רשימה, יפה לא פחות על המסך הגדול של ה- iPad.


תמיכה עברית

בעייה זמנית עם פתרון מיידי. ראשית, אין מקום לדאגה. ה- iPad תומך בכתיבה/קריאה מימין לשמאל (RTL), בפורמאט תצוגה עברי ובלוח שנה עברי. בין אם מפאת לחצי זמן ובין אם משום שממילא ה- iPad ה"אמריקאי" נועד לשוק האמריקאי בלבד, אפל לא הכלילה בו ממשק עברי מלא (תרגום מסכים), וגם לא מקלדת עברית. כלומר, בעוד שניתן לקרוא ב- iPad דוא"ל בעברית, ניתן לגלוש נכון באתרים עבריים ובעיקרון ניתן לכתוב נכון ביישור מימין, היעדר מקלדת עברית מונע זאת גם ממי שהיה מסתדר ללא ממשק עברי מלא.

לטובת הממהרים, נמצא פתרון. יישום ושמו Hebrew Keyboard II for iPad. זמין ב- App Store במחיר 0.99 דולר. הפתרון תלוי, כמובן, ביכולת המשתמש לרכוש יישומים מ- App Store האמריקאי, שכן היות וה- iPad לא שוחרר באירופה ואינו זמין לצרכן הישראלי, חנות היישומים הייעודית ל- iPad חסומה גם היא לכל מי שאיו בעל חשבון אמריקאי.

Hebrew Keyboard II היא יישום לכל דבר. ההתקנה אינה מוסיפה מקלדת עברית למקלדות האורגניות, ואינה פועלת ברקע, אולם ניתן להשתמש בה לכתיבת טקסטים עבריים (בתוך היישום) ולהעתיק/להדביק אותם ביישומים אחרים. למקרה הספציפי של יישום דוא"ל, Heb Keyboard מציע כפתור ייעודי, המעביר את הטקסט העיברי היישר ליישום Mail.

פתרונות נוספים, מושלמים יותר, צפויים עם הכרזת Jailbreak ל- iPad. על פי הידוע, עניין של ימים.
יישומי Native מול הכפלת פיקסלים

המסך הגדול ב- iPad (רזולוצייה של 1024x768), מחייב את המפתחים להתייחס לכך. ה- iPad מטפל בכך בשתי שיטות אלטרנטיביות. יישומי Native שפותחו במיוחד לרזולוציית מסך ה- iPad, או "הכפלת פיקסלים", בעיקר לשימוש ביישומי iPhone/iPod Touch שפותחו לרזולוצייה נמוכה יותר (480x320). יישום שפותח לאייפון, למשל "כלכליסט", אם יותקן על iPad, יוצג רק על חלק מהמסך .

בתחתית המסך ישנו כפתור לחיצה עם כיתוב X2. לחיץ זה מפעיל את תכונת "הכפלת הפיקסלים" ליישומים שפותחו למסכי רזולוציה נמוכה. תמונת המסך תגלוש למרבית שטחו, אך לעולם לא תהיה חדה כתמונת מסך של יישום Native.



iPad סלולרי יקר, או להסתפק באלחוטי הזול יותר ?
שאלה זו עבדה מעט מהרלוונטיות מעת בה משתמשים זריזים איתרו שני פתרונות עובדים וזמינים מיידית. האחד פתרון תוכנתי, התקנת יישום בשם MyWi הזמין דרך Rock, במחיר 9.90 דולר. השני רכישת ראוטר סלולרי, זמין גם בישראל, ושמו MiFi, תוצרת NovaTel.
בעיית ה- MyWi היא שההתקנה מעט מסובכת ומצריכה התמצאות בחנויות היישומים ה"אפורים" שמחוץ ל- App Store. מי שמבין בזה, מובטח לו פתרון זול, עובד ומיידי, ההופך את ה- iPhone שלו לראוטר סלולרי מעולה. האייפון יכול להשאר בכיס, ולספק רשת אלחוטית ל- iPad תוך שהוא מתחבר לאינטרנט דרך הסלולר. למעשה ההסבר הזה, יותר מסובך מהיישום בפועל. נפרדתי ברצון מ- 9.90 דולר, התקנתי ואני מעיד שה- iPad מתקשר לאינטרנט יפה מאוד, באמצעות ה- iPhone. סטיב ג'ובס שהכריז כי ל- iPad לא תהיה אפשרות Tethering ל- iPhone, לא יאהב זאת.

מנגד, ה- MiFi הוא מוצר חוקי ותקני לחלוטין. ניתן להשיג אותו גם בישראל ומחירו נע בסביבות ה- 1,000 ש"ח. עדיין יותר זול מלקנות iPad סלולרי, אבל זה כבר עניין של טעם.

לשאלה "סלולר או לא" יש היבט כספי נוסף. עדיין לא ברור איך יסווג המכס הישראלי את ה- iPad הסלולרי. אם כטלפון, נושא מס של כ- 33% מתווספים לעלות + משלוח מחו"ל. או אם כמחשב, נושא מס נמוך בהרבה או פטור לגמרי ממס. לגבי ה- iPad האלחוטי, סביר שיחשב מלכתחילה למחשב בלבד, ועל כן עשוי להיות פטור ממס או לשאת מס נמוך.


אביזרים

אפל רואה עתיד גדול ל- iPad וכבר בסמוך להשקתו הכריזה על מספר אביזרי קצה משלימים ומעניינים. חלקם כבר זמין לרכישה (בחו"ל) בעוד אחרים בהליכי השקה בקרוב. אתר אפל מציג אותם בלוויית מחירים.

מקלדת, מעמד עם יצאות מולטימדיה וטעינה/סנכרון

מעמד עם יצאות מולטימדיה וטעינה/סנכרון

מתאם למצלמה, כולל מתאם לכרטיסי SD

נרתיק נשיאה ההופך למעמד


כבל חיבור למסכים גדולים


סיכום

ה- iPad כאן. אחרי שמשתמשים בו מבינים שהוא הרבה יותר מסתם עוד "פנים יפות" באוסף של אפל. כפי שה- iPhone הווה השראה לכל סמארטפון המודרני, כך יעשה גם ה- iPad למחשוב הנייד.

האם יש ב- iPod קסם ?, ובכן לא בהכרח. כבר ראינו מחשבי לוח לפני ה- iPad . אלא שבמה שהפך להרגל אצל אפל, המוצר מגיע בזמן הנכון, בתצורה הנכונה ובמינון הנכון. כאן הקסם האמיתי של הייצרן.

הטענה שבמחירו של iPad ניתן לקנות מחשב נייד, מניפולטיבית. השאלה האמיתית איננה איזה מחשב נייד ניתן לקנות ב- 499.00 דולר, או ב- 899.00 , אלא למה בעצם צריכים מחשב נייד ומהי ניידות אמיתית.


באותה חשיבה, השאלה היא לא אם iPad תומך ב- Multi Tasking וב- Flash (שמועות מרמזות על היתכנות כזו בגרסת קושחה 4.0), אלא האם אין פתרונות אחרים ועדיפים. בינתיים ועל פי הידוע, מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט למכשירים סלולרים, Windows Phone 7, ביטלה גם היא את התמיכה ב- Multi Tasking ואינה כוללת תמיכה ב- Flash. מעניין מה יגידו מתחרי אפל אם היא תתמוך בתכונות אלה בגרסת הקושחה הבאה שלה...

האם ה- iPad סתם iPhone גדול ?, ממש לא. המסך הגדול, זמן הפעולה הארוך והממשק הייחודי, מדגישים את השוני ומייעדים את ה- iPad לשימושים שונים לגמרי.

האם אחרי שחרשתי את ה- iPad המושאל, חוזר מחר בבוקר לבעליו, אני מתעתד לרכוש לי אחד משלי ? בהחלט כן, ואולי יותר מאחד.

--------------------------------------------------
מאת: סער אביגור © א.ס.י.פ/ערוץ 3 - 2010
צילום: איריס אביגור, ל- א.ס.י.פ/ערוץ 3
iPod ,iPhone, iPad ו- Apple הנם שמות רשומים השייכים לבעליהם

==================================================

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

אחלה כתבה!!!

ניתן למצא נרתיקים לאייפד כאן

http://www.bs-shop.co.il/pl_products~14~35.htm