יום שני, 18 באוגוסט 2008

סקירה: Telmap Navigator 4.X - תוכנת ניווט בטעם סלולר

TelMapLogoo (4k image)
TMN45-0 (19k image)
עד לא מזמן אפשר היה לסכם את נוכחות פתרונות ניווט Off-Board (תוכנה, מפות וחישוב מתבצעים על שרת מרוחק ומועברים לקליינט סלולרי באמצעות הספק) בשתי מילים. לא להיט. יש לכך שילוב של סיבות אובייקטיביות, אף לא אחת מהן תקפה לעכשיו. שלא כמו פעם, היום טלפונים סלולריים שווים לכל נפש, תקשורת נתונים במחיר קבוע (וזול) כבר אינה אגדה, כמעט ואין חור בעולם שאינו מכוסה סלולרית ע"י כמה חברות מתחרות, ויותר מכשירים סלולרים כוללים רכיב GPS מובנה. קרקע פוריה לפתרונות ניווט מבוססי סלולר.

לכך מצטרפת מציאות בה פתרונות ניווט On-Board (תוכנה ומפות מותקנים על המכשיר עצמו) כבר מראים סימנים של עייפות. המפות תופשות יותר נפח זכרון, המלחמה על פיצ'רים גובה קנס כבד מביצועי החומרה ובכלל, ה"גברת הזקנה" הולכת ומנסה גם היא להצעיר פנים עם פתרונות Connected שהאמת, יתקשו להתחרות במי שנולד Connected מיומו הראשון - המכשיר הסלולרי.

יש כאן גם פן כלכלי, ברמה הלגמרי אישית. כמה פעמים נכנס תשלום חדשי לחברת סלולר, בעבור הוספת שירות ניווט, למחירו של פתרון מוכלל? "נגייס" לדוגמא את חברת סלקום. הוספת שירות ניווט Navigator (בטלפונים נתמכים וכוללים GPS מובנה) מסתכמת ב- 19.90 ש"ח לחודש (כולל מע"מ) ובתוכם עלות שירות ותעבורת דאטה של 15MB השווה כמה מאות של ניווטים. בחשבון זריז, מדובר בתשלום חדשי של כ- 2% ממחירה של תוכנת ניווט On-Board נפוצה, כשבשני המקרים ההתייחסות היא למחיר התוכנה והמפה לבדן. למאותגרי חשבון, עלותו של עותק תוכנה+מפה On-Board שווה לעלות של כ- 50 חדשי שימוש בתוכנת Off-Board.

בל נשכח גם את הקשיים (אובייקטיביים, יש להדגיש) של פתרונות מוכללים (On-Board) לקיים שגרה אישית של עדכון מפות. בפתרונות ניווט סלולריים המרחק למפות העדכניות ביותר, בכל מקום ובכל עת, זהה לזמן שלוקח לעדכן כמה קבצים בשרת. "גן עדן ממש"...

כדי להווכח עד כמה ניווט Off Board, צעיר, זריז וחצוף, מספק את הסחורה ומוכן לקרב מול ניווט On Board, וותיק, מוכח אבל כבד, לקחנו לסיבוב את Navigator של חברת TelMap. מדובר במובילה עולמית בתחום ה- Off-Board הסלולרי ואנליסטים כבר סימנו אותה מזמן כמי שעקפה בסיבוב וותיקות ממנה, ששמן הולך לפניהן. Navigator של Telmap היא פלטפורמה, יותר מתוכנה. הפלטפורמה הזו, כולל תשתית שרתים, מוצעת לספקים סלולריים הבוחרים כיצד ובאיזו רמה להטמיע אותה בסל השירותים שלהן. לא תמיד באופן זהה. בישראל Navigator של TelMap משרתת את סלקום, פלאפון ו- Mirs ושולטת בגדול בסצנת ניווט ה- Off-Board ה"לאומית".

האם אצליח להתנהל שבוע שלם עם תוכנת ניווט Off-Board מבלי לשלוף את ה- PND אפילו פעם אחת, האם Navigator של Telmap יכולה להתמודד בכבוד מול מובילות On-Board עולמיות ולהשאר בחיים, והאם כל מה שחשבתי שאני יודע על תוכנות Off-Board כבר לגמרי לא מעודכן. על זה ועל ה- Navigator כתוכנת ניווט אישי בסקירה שבהמשך.
הערה: פלטפורמת Navigator על כל אפשרויותיה, לא בהכרח תופיע בפתרון בסיסי שמציע ספק סלולרי פרטני. חלקן של התכונות המתוארות בסקירה אפשר ומוצעות כשרותי ערך, בתשלום נוסף. כמו-כן, על-מנת שלא לחטוא במשוא פנים בחרתי לסקר את גרסת ה- WWE (ר"ת: World Wide English), שכן כל הגרסאות העבריות של Navigator עברו קאסטומיזציה של ספק סלולרי. כמו-כן, בחרתי לבחון ולסקר את גרסת ה- PDA של Navigator, על ה- Diamond האישי, הצורה הפחות נפוצה של ניווט Off-Board. גם משום העניין האישי וגם כדי להוכיח שלניווט סלולרי הרבה פנים ושצפויה לו עדנה גם במחוזות רחוקים מהמגרש הביתי. מחוזות שעל מפתחות תוכנות ניווט סלולריות, למשל TelMap, לפרוץ אליהם. הדלת פתוחה.
קל.. יותר קל.. עוד יותר קל..

אופנות כאופנות. הן לא שואלות אותנו מתי להתחלף. כך יום אחד התעוררנו לעולם בו מה יותר קל, יותר נחשב ! מחשבים אישיים עתירי ביצועים מפנים מקום למחשבוני רשת זולים וזמינים לכל, קוי ייצור של מכוניות שרירים מומרים בקוי ייצור של גמדים היברידיים. כך גם בעולם התוכנה.

Navigator של TelMap, במונחים של "משקל" לתוכנת ניווט, היא שיא של קלילות. מחזיקה על מחשב הכף-יד שלי את כל מפות העולם באיזה שני מגה ומשהו. כן.זו לא טעות. הגרסה המלאה של התוכנה, עם גישה למפות כל העולם, בקושי הזיזה לזיכרון הפנימי של ה- Diamond. האם על חשבון איזשהו פיצ'ר עקרוני שהתרגלנו אליו ב- On-Board ושיחסר לנו נורא, אני כבר מקדים ואומר - לא ולא !

רוצה לסמלץ מסלול בדנמרק, אין בעיה. לתכנן מסלול מחוף אל חוף באמריקה, קלי קלות. מסלול חוצה גבולות מפריז למוסקוה, למה לא. ברור שזמינות של מפות עולמיות כבר מעלה את מחיר התוכנה (החדשי) בעוד כפליים ויותר מהמחיר החדשי-בסיסי, אבל עדיין לא מגרד עשירית ממחיר פתרון On-Board מקומי.

סביבה ידידותית, לא צריך להיות גאון כדי להגיע..

האם כל ה"קלות" הזו באה על חשבון חסרים מהותיים. אז זהו, כבר גיליתי לכם קודם שלא! ל- Navigator בגרסה 4 "מבט" דו-מימד (מפה) ופרספקטבה (מה שהחברה' קוראים לו "תלת-מימד"..). בנוסף, מתוך התחשבות במסכים קטנים באמת, מוצע גם "מבט" שלישי - "צלמי" (Iconic). כך זה נראה.
TMN45-9999995 (18k image)
פרספקטיבה ("תלת-מימד")
TMN45-99998 (26k image)
דו-מימד (מפה)
TMN45-9999998 (17k image)
צלמי (Iconic)
ב"מצב יום" (למעלה) וב"מצב לילה" (למטה),
TMN45-99999993 (19k image)
צפיה במסלול שלם על מסך אחד,
TMN45-9999997 (27k image)
הוראות דרך מפרטות, עם מקטעים וסימוני פניות,
TMN45-99999991 (25k image)
היישום המרכזי נפתח בתפריט פשוט וברור, מתאים למסכים קטנים מופעלי תפריט ונהדר על מסך מגע גדול.
TMN45-1 (19k image)
כדי לקבוע יעד, מספיקות שתי פעולות. ללחוץ פעם אחת על תפריט/לחצן Where To ואחר-כך לבחור באפשרות להקליד כתובת,
TMN45-3-a (16k image)
לשחזר יעד קודם (הסטוריה), או למסלל לכתובתו של כל אחד מאנשי הקשר המופיעים בזכרון המכשיר (אם מצורפת כתובת..),
TMN45-99995 (24k image)
מנגנון חיפוש, מהחכמים והמהירים שיש,

מה קורה כשאנחנו יודעים להקליד רק שם חלקי של רחוב, או באיות שגוי, או באיות שונה, בשפות אחרות. תוכנות אחרות מתהדרות ב "מקלדת חכמה" או "פילטר אלימינציה". באלו שהייתי מעורב בפיתוח שלהן, לקח לנו די הרבה זמן להגיע לפתרון עובד. איכשהו הפתרון ב- Navigator נראה לי אלגנטי, מהיר ומהוקצע יותר. הוא "אוכל" שגיאות (מכוונות..) לארוחת בוקר, דומה שלא אכפת לו כלל מ- Vowels וגם לא מ- Umlauts ולא שניסיתי, אבל בטח גם לא מ- Accents. רק להקליד כמו שזה נשמע, או כמו שחושבים שזה נשמע ודי בזה להציף את האלטרנטיבות הכי קרובות. בתוכנות אחרות עלולים לקבל הודעת אין כתובת. לא ב- Navigator !
TMN45-3 (25k image)
TMN45-4 (25k image)
TMN45-5 (13k image)
TMN45-6 (13k image)
חיפוש נקודות עניין לפי רשימות (Directories)

אמרנו ש- Navigator היא, בראש ובראשית, פלטפורמה. ככזו TelMap שילבו בה מנגנון המאפשר לשלב רשימות כתובות "חיצוניות" של נקודות עניין (בעקרון ברמת הספק, כשרות ערך, אבל הגשר קצר מאוד...).

בתצורות שונות ומותלה בספק הסלולרי Navigator עשוייה להציע ביקורת מסעדות (מדריך Zagat), הערכת מוצרים ומחירים (מדיך Marco Polo של Falk) וכל שילוב של מדריך כזה או אחר, שיקל את החיים על המשתמש ויהווה מקור הכנסה נוסף לספק הסלולרי (מפרסום). מובן מאליו שניתן לנווט, מתוך המדריך, ליעד הנבחר, אפשר להתקשר אליו תוך הקלקה על מספר הטלפון (האקטיבי) ועוד כיד הדמיון הטובה של אנשי שיווק באשר הם. כל זה בנוסף לחיפש גלובאלי ולבסיס נתונים סטנדרטי של נקודות עניין.
TMN45-8 (14k image)
TMN45-9 (16k image)
TMN45-92 (24k image)
TMN45-97 (31k image)
TMN45-98 (21k image)
TMN45-994 (16k image)
הכי מתאים לניווט רגלי (Pedestrian)

TelMap זיהו את הפוטנציאל, ומהרו לנצל את אמצעי הניווט הכי זמין למי שרוצה להגיע "לשם" ברגל. הסלולר ! במוצהר, Navigator שמה דגש חזק גם על ניווט רגלי.
TMN45-99999998 (16k image)
בעיקרון ניווט רגלי מעדיף דרכים שאינן מיועדות לרכב (על-פי תבחינים בבסיסי הנתונים) ומאפשר חציית איזורים חסומים לנסיעה רכובה. לקהלי משתמש מגוונים (נניח,שליחים אבל גם טיילים..), לניווט רגלי חשיבות לא פחותה מלניווט רכוב. Navigator מציעה לממסללים ברגל, מפה שטוחה, פירוט רחובות, תצוגת נקודות ציון על המפה ו..שילוב הליכה עם תחבורה ציבורית (שירות ערך המותנה בספק הסלולרי).
TMN45-9994 (17k image)
TMN45-9995 (19k image)
TMN45-9996 (24k image)
בכל עת ניתן להתקשר ליעד מתוך רשימת טלפונים (מדריך עסקים) קיימת על השרת המרוחק (נניח דפי זהב..) נניח, כדי לוודא שהמוצר שמעוניינים בו ארוז ומוכן לאיסוף...
TMN45-99999997 (19k image)
חבל שאי אפשר להמחיש כאן את שילוב מסלול ההלכה עם תחבורה ציבורית. השירות אינו נתמך בישראל (בכל אופן לפי שעה), ועל כן תיבת ההגדרה אינה פעילה. אבדוק את זה בנסיעה הקרובה שלי ללונדון (לשים לב לשלט תחנות ה- Tube במסך המצורף).
TMN45-99999999 (22k image)
TMN45-999999 (28k image)
כל הפינוקים לנוהגים ברכב.

גם אצלנו, ובחו"ל כבר מזמן, נהגים המצטיידים בתוכנת ניווט מצפים לקבל, לפחות, שירות התרעת מצלמות מהירות (עם עדכון אוטומטי), שרות מיפוי חניונים ותחנות דלק ובעיקר TMC (ר"ת ל: Traffic Messages Channel). שירות TMC מציע הודעות תנועה "מתפרצות", דוגם מדי זמן קבוע (בד"כ 10 דקות) ומסוגל לחשב מסלולים אלטרנטיביים, עוקפי מפגע. פלטפורמת Navigator מציעה את כל אלו.

כפי שכבר הזכרנו, ניתן "לדקור" במפה כל נקודת ציון, על מנת לקבל את הנתונים הגיאוגרפיים שלה ואם קיים, אז גם מספר טלפון להתקשרות. ניתן לקבוע כל נקודה כזו כיעד לנווט אליו, או לשמור כנקודת עניין אישית שניתן למסלל ממנה או אליה.
התוכנה מציעה Simulator שמאפשר לדמות נסיעה במסלולים, לקבל הנחיות דרך ולבחון אלטרנטיבות. הסימולציה מעט קופצנית (Frame Rate נמוך) אבל מספקת את הסחורה. הסיבה ל- FR הנמוך (שבאמת שאינו מפריע לתוצאה) היא התאמה לטלפונים סלולרים דלי משאבים. לא כל טלפון סלולרי הוא Diamond..
TMN45-9999995 (18k image)
לא יכולתי לנסות את שירות גם ה- TMC. הגם שסלקום מציעה שירות ערך המתקרא "דיווחי תנועה", זה איננו שירות TMC במשמעות המלאה של המונח. כך זה נראה במקומות בהם השירות זמין (צילום מתוך אתר TelMap).
TMC (60k image)
מהירות תגובה, זה כל ההבדל.
Navigator מהירה. אם זה לגבי מהירות מיסלול, אם לגבי מהירות התגובה של התפריטים ואם לגבי מהירות הורדת מפות מהשרת למכשיר. אם למישהו יש רושם שהורדת מסלול נסיעה מרמת השרון לחיפה זה סיפור מייגע, אני יכול להרגיע אותו. עניין של כמה שניות והמפה הראשונית על המכשיר. אני אומר מפה ראשונית, שכן מה שיורד זה מפת מסלול כמו שהוגדר. אם פתאום משנים כיוון, יורדת מפה חדשה. אני מניח שבמכשירים שונים, באיזורי קליטה שונים יכולים להתקבל זמני הורדה שונים וסקירה זו איננה מתיימרת לכסות את כל המצבים. בכל הקשור לפלטפורמת הבדיקה שלנו, גם כשהסטיה במהיגה חרגה מ"מסדרון" המסלול שירד למכשיר, מפה חדשה ירדה תוך שניות. בכל אופן לא בפרק זמן שראוי לייחוס מיוחד. עוד מיתוס שלילי המיוחס לניווט Off-Board התנדף כלא היה.
עוד כמה דובדבנים..
Navigator, כפלטפורמת ניווט סלולרית, יודעת לנווט לפי GPS וגם לפי טריאנגולציה של אנטנות. בקיצור, כל עוד יש קליטה סלולרית, תוכנת הניווט פועלת גם בהפסקה אקראית של קליטת אות GPS, או במקומות מקורים (בכפוף לתמיכת הספק הסלולרי בשירות).

פונקציה ייחודית MOND (פטנט עולמי רשום ל- TelMap), ר"ת ל: Mobile Optimized Navigation Data, מבטיחה המשך ניווט גם במקטעים בהם יש צפי להפרעות בקליטת הרשת הסלולרית. במצבים כאלה המערכת מורידה למכשיר "מסדרון" המאפשר המשך ניווט עד למיקום בו צפוי חידוש תקשורת.
MOND (59k image)
גרסת Navigator בה צויידתי, תומכת בפונקציית TTS (ר"ת ל: Text To Speach) ומכריזה על שמות רחובות בפניה. היות ולא ידוע לי על קיומו של מנוע TTS עברי (??) הסתפקתי בהקראת שמות רחובות בפניה, באנגלית. ככל שזה נשמע מוזר, אחרי שמתרגלים ל- TTS, קשה לחיות בלי. מה עשו ב- Navigator לטובתנו, המקומיים. אמרנו ש- TTS מלא בעברית עדיין איננו בנמצא, אז לפחות מכריזים על מספרי דרך בפניה. חבל שלא רואים פונקציה זו, פשוטה למדי ברמת פיתוח, בתוכנות ניווט נוספות (מלבד אחת שסקרנו כאן בשבוע שעבר). מכל מקום Navigator מכריזה על מספרי דרך בפניה עוד מגרסה 2 שלה. יש להניח של- Telmap שמורה זכות ראשונים להציע פתרון גם לנו. בישראל על כבישיה ההזויים והמבלבלים זה ממש אוצר. קחו לדוגמא את מחלף גלילות. עם Navigator אין טעות אפילו שם...
עדיין אין בארץ TMC אמיתי. יש שמועות שעובדים על זה. Navigator כבר מוכנה לשילוב השירות לכשיושק.
בעיקרון, ניתן לרכוש רשיון "עולמי" לתוכנה, הכולל אפשרות לנווט בכלל האיזורים המכוסים ע"י מיפי של חברת Navteq. מודלי התמחיר נקבעים ע"י הספקיות הסלולריות. להלן רשימת המדינות המכוסות (רמת הכיסוי בכפוף להיצע של ספקיות בסיסי הנתונים בזמן נתון)
TMN45-9999991 (22k image)
TMN45-9999992 (22k image)

TMN45-9999993 (23k image)
TMN45-9999994 (23k image)
ה"אגדה" על "עדכון מפות רצוף בזמן אמת" היא רק אגדה. לא שחשבנו אחרת, אבל וידאנו את העניין מול TelMap. כל ההבדל הוא בקלות העדכון האישי. בעוד שפתרונות On-Board מצריכים זימון המשתמש לעדכון פרטני (בין אם פיזית ובין אם וירטואלית), פתרונות Off-Board מצריכים עדכון אחד, בשרת. המידע המעודכן יוזרם למשתמש בלי שזה יוטרד ו/או יצטרך לחשוב על זה בכלל. הייתרון ברור גם משום ש"השרת" נמצא ב- TelMap עצמה, המשרתת את לקוחותיה (באמצעות ספקי הסלולר). ללא ספק יותר נוח לכל הצדדים, ונוחות פירושה זמינות.
SMS Navigation, מכל מקום בין הסטורי, בין על המפה ובין נקודת עניין, ניתן לשלוח נקודות ציון אורך/רוחב למכשיר אחר המצוייד ב- Navigator. פונקציה שימושית וחביבה כשרוצים לזמן מישהו/מישהי למקום מוגדר. נקודת הציון תשלח ל- Navigator המרוחק וניתן יהיה לקבוע אותה בקלות יתרה כיעד. גם פונקציה זו קיימת בתוכנת On Board שנסקרה כאן בעבר, העניין הוא שב- Navigator יש "גם מזה וגם מזה..".
SMSNav (20k image)
TMN45-998 (15k image)
מה לא מצאתי ב- Navigator..

ניווט רב-יעדים עם אופטימיזציה. מצב בו ניתן (דרישה אופיינית לניהול ציי רכב) לבנות מסלול העובר דרך כמה יעדים ומבצע אופטימיזציה של מסלול קצר/מהיר/חסכוני אם אפשרות לשינוי דינמי (הוספת יעד/גריעת יעד תוך כדי נסיעה).
תמיכה בעברית. כפי שהוסבר לי ב- TelMap, לוקאליזציה וקאסטומיזציה הולכות ביחד ו"נופלות" תחת אחריות הספק הסלולרי. הגרסה שבידי אינה תומכת בעברית וזה חבל.

מניעת כניסה לשטחי הרשות הפלסטינית. הגרסה בידי חסרה את החסימות. למיטב זכרוני הגרסה העברית האחרונה בה השתמשתי (גרסה 2 של סלקום, על קייזר) כללה את ההגבלה.
הגדרת יעד לפי שם צומת. ולא רק בישראל. יש מדינות בהן עדיין כך מגדירים כתובת. בכל אופן, ניתן להגדיר יעד לפי הצטלבות של שני רחובות.

LandMarks, הדמייה גראפית של נקודות ציון. פונקציית Nice To Have שמופיעה לאחרונה בתוכנות On-Board בקצה העליון ומחלחלת למטה. עוד עזר התמצאות ודוקא בניווט רגלי. בכל אופן מדובר במאמץ אינטגרציה קטן יחסית, ובטח לא מצריך את המצאת הגלגל מחדש אם וכאשר TelMap יחליטו להוסיף את זה.
סיכום:

נתחיל בזה של- Navigator של Telmap לא חסרה שום תכונה "עקרונית" שהתרגלנו לצפות לה בתוכנות On-Board מובילות.

גזרתי על עצמי להשאיר את כל אמצעי הניווט האחרים שלי בבית לשבוע ולהשתמש רק ב- Navigator. שבוע זה לא זמן רב, בטח לא משול לשנות הניסיון שצברתי בפיתוח תוכנות ניווט On-board. בכל זאת, בשבוע הזה ניסיתי להתקיל את Navigator בסטיות ממסלול ומנתיב מוגדרים ומיסללתי לדרכים חדשות יחסית. אפס טעויות. עוזרת בכך פונקציית ההכרזה על מספר דרך בפניה (היכן שזה רלוונטי) וגם שהמפות בשרת TelMap מעודכנון לגרסה האחרונה שמציעה חב' מפה.

חששתי מהפסקות בניווט בשל היעדר קליטה, אבל האמת היא שאיני חווה היעדר קליטה במכשיר ששימש לבדיקת התוכנה ו/או באיזורים בהם נסעתי. יש להניח שתכונת MOND מטפלת בעניין הזה כשהמצב שונה. מבחינתי זה עדיין טעון הוכחה.

בעיית "מסך קטן" לא קיימת כשמשתמשים ב- Navigator על PDA או PND. השתמשתי בתקשורתן ( Connected PDA) עם מסך VGA גדול ובעל תאורה חזקה, ולא בטלפון סלולרי. אני מניח שחוקי המשחק משתנים במידה כזו או אחרת כשמשתמשים בטלפון סלולרי, מסך קטן ובעל תאורה חלשה ו"מבט" צלמי.

הממשק ידידותי להפליא (כמו שרק ממשק תפריטים יכול להיות). מעין "חזרה לעתיד" ?

ושוב וחוזר.. מהירות המיסלול היא אחת ההפתעות הגדולות שלי.

אז On-Board או Off-Board ? אינני מניח שכל קוראי סקירה זו ימהרו להשליך את תוכנת ה- On-Board המועדפת עליהם ויעבורו מייד ל- Off-Board. זה תהליך. זה State of Mind. מכל מקום, אין לי ספק שניווט Off-Board (וגם ניווט Connected On-Board) כאלו שדווחתי לכם עליהם מ- CES ומ- Computex הם הכיוון שהולכים אליו בניווט אישי. מי שלא הולך לשם ומהר, ימצא עצמו מתרחק מלב הביזנס הזה.
==========
כתב: סער אביגור

אין תגובות: