יום ראשון, 20 בדצמבר 2009

משנה את כללי המשחק: amAze של LocatioNet, תוכנת ניווט חדשה לאייפון - הסקירה

ידועה בעולם בגרסאותיה לטלפונים חכמים (Symbian, Java, Windows Mobile ו- BlackBerry), תוכנת amAze של LocatioNet הישראלית, תוכנת ניווט סלולארית (Off-Board ) עושה כניסה לעולם האייפון, משנה את כללי המשחק, וחושפת מודל מסחרי חדש. מעין 'חכר וירטואלי'. בלי התחייבות לדמי מנוי, בלי נעילה לספק סלולארי. עם מקסימום תכונות, עם מפות ונקודות עניין בארץ ובעולם, עם ראייה ברורה שהמשתמש מלך! והוא, המשתמש, רק הוא, קובע מתי לשלם !

על מסך הענק באייפון, amAze משלימה פונקציות ניווט מוכרות עם תכונות חדשות מעולם התקשורת. מציגה מפות כבישים איכותיות של חברת מפה, מפות תצ"א (תצלומי אויר) ברזולוציה גבוהה, עם ציון רחובות, של חברת אופק, ומפות סימון שבילים, של החברה להגנת הטבע . amAze מעדכנת מפותיה דרך האוויר וברצף, מנצלת את עוצמות השרת לבנייה מהירה של מסלולים, ממסללת בהתחשב בדיווחי תנועה, מחפשת יעדים בדפי זהב, מחייגת ישירות לנקודות עניין, ועובדת מול בסיסי נתונים בעלי נפח ענק, מתעדכנים ברציפות. מהירויות הסלולאר בדור 3.5 וצפיפות הכיסוי של הרשתות רק עשו לה טוב. מחירי דאטה נסבלים, בחבילות זולות יחסית, ממילא המגיעות בצמוד לטלפון חכם, עשו לי את השימוש ב- amAze זמין וכדאי. כך, לכל אחד כמעט.

בעיקר, amAze מציעה מודל מסחרי עם מתמטיקה שקשה לסרב לה. תוכנת ניווט מלאה, עם מפות מקומיות ועולמיות (על כך בהמשך), במחיר של 3.99 דולר לחודש בודד או, למי שבוחר לשלם לשנה מראש, 2.91 דולר לחודש בלבד (כלומר, 34 דולר לשנה). ללא מחויבויות נוספות. בלחיצת כפתור על מסך ה- iPhone, המשתמש רוכש (חוכר) מ- App Store זמן שימוש (תקופות מינימום של חודש ימים) בתוכנה, ומשלם רק עבור הזמן שהוא, עצמו, הגדיר.

הגרסה הנוכחית תואמת לאייפון דגם 3GS וצפונה. גרסת המשך שתצא בקרוב תרחיב את התאימות לאחור (תכלול את דגם 3G). חודש שימוש ראשון, לגמרי בחינם. amAze זמינה להורדה מחנות App Store, בקישור כאן.

=====================

תוכנות ניווט Off-Board, בשמן העממי תוכנות ניווט סלולאריות, הן יישומי "לקוח-שרת". הן חדרו לתודעה הציבורית בעיקר עם השיפור ברשתות הסלולאריות ושיפור יכולותיהן לתמוך בתעבורת נתונים (דאטה) מהירה. מה שמאפשר לעשות שימוש במחשב מרכזי, עם יכולת עיבוד מהיר, לציור מפות, לחישוב המסלולים ובעיקר לאיחסון בסיסי מידע בנפחים עצומים. שלא כבמערכות ניווט רגילות, בהן קיבולת הזיכרון ויכולת העיבוד מוגבלת ע"י החומרה. תוכנה "רזה", מותקנת על הטלפון, מקיימת קשר סלולארי עם השרת, מגישה לו שאילתות ומציגה תשובות באמצעות ממשק גראפי על הטלפון.

כך, בעוד תוכנות הניווט הוותיקות כבר מגרדות את תקרת אפשרויותיהן, תוכנות הניווט לסלולאר, קלות וזריזות, מפלרטטות בפתיחות עם תקשורת מהירה ואינטרנט, ומציעות אלטרנטיבה ראויה בהחלט לשיקול. הן מבחינת עושר התכונות, והן מבחינת יכולתן להציע מחיר זול בהרבה ממתחרותיהן השוכנות בחומרה.

קלה ללימוד, קלה בתפעול:

amAze קלה ללימוד ולתפעול ולגמרי אינטואיטיבית למשתמש שאינו נזקק לעיון במדריך נפרד. לאחר הורדה (חינם) מחנות ה- App Store, התוכנה מתיישבת לה בספריית היישומים של ממשק iTunes במחשב האישי וממתינה לסנכרון הבא עם האייפון. חיבור האייפון למחשב מחולל התקנה אוטומטית של התוכנה על הטלפון ומוסיף את צלמית amAze על אחד ממסכי הבית.

לחיצה על הצלמית, ועוד מסך פתיחה אחד (מס שפתיים מחייב בכל תוכנת ניווט), amAze עוברת ישר לתכלעס' של המסך הראשי. ממסך זה ניתן לנהל את התוכנה, לנווט בין התכונות השונות ובין מצבי התצוגה. התפריט הראשי של האפליקציה יוצג בהמשך בתחתית המסך, בכל מצבי הצפייה/תפעול, מאפשר גישה מיידית ל- 4 הפונקציות העיקריות בתוכנה: חיפוש וניווט, מפה, מועדפים, וכלים. גם מי שלא התנסה בתוכנת ניווט מימיו ירגיש כאן בבית. באחריות.

מפות: כיסוי, סוגים ועדכון


amAze מציעה מגוון מפות מפתיע. לא רק בזכות המחיר הכולל של היישום, אלא גם ובעיקר בזכות עושר ההיצע, האיכות ורמת העדכון. לחובת הוכחה, amAze היא מהיחידות בתוכנות הניווט שמצליחה לצאת מביתי, ברמת-השרון, מבלי לטעות כבר בפניה הראשונה. להיות יותר ספציפי, ביציאה מהרחוב שלי, בדרך לכביש הראשי, יש רחובון קטן עם פניה גדולה וברורה שמאלה. רוב מערכות הניווט, האחרות, מתעלמות מרחוב זה. לגמרי שלא בצדק. לא Amaze. רחוב זה רחוב, ופניה זו פניה. נקודת זכות ראשונה, על ההתחלה, שמשקפת רמת עדכון ורזולוציה גבוהה של המפות.



ספריית המפות מכסה 118 !! מדינות. בכל היבשות, לרבות אסיה ואפריקה. גם ייעדי תיירות מובהקים בהן המיפוי נדיר. למשל הודו, הונג-קונג, וטייוואן. נתוני המיפוי מגיעים מ- Navteq. לדברי עופר ציפרמן, מנכ"ל LocatioNet, רמת הכיסוי היא בהתאם לכיסוי שמציעה ספקית המפות העולמית Navteq בכל רחבי העולם.

amAze עשירה בסוגי מפות. בנוסף למפות גראפיות, התוכנה מציעה מפות תצ"א עם (ובלי) שכבת רחובות (מפות היברידיות) וגם מפות טופוגראפיות (קנ"מ 1:50,000). התצ"אות בישראל הן של חברת אופק, ברזולוציה של מטר לפיקסל. בעולם, הספקית היא Digital Globe (כמו ב- Google Maps), ב- 200 ערים מרכזיות, והרזולוציה עולה ל- 0.5 מטר. המפות הטופוגראפיות בישראל הן מפות סימון השבילים של המרכז למיפוי והחברה להגנת הטבע. אלה מוכרות גם ממוצר אחר של LocatioNet, תוכנת NaviGuide לניווט שטח. בחישוב מקורב, מדובר כאן על שווי מפות של מאות דולרים ויותר, זמין בקצות אצבעותיך, כמעט בחינם. הברירה בין סוגי המפות מתבצעת מסרגל "נשלף", בשגרה מכונס בצדו השמאלי של המסך, לאפשר ניצול מלא שלו לטובת מפת הניווט.


סרגל נשלף-סוגי מפות


מפת כבישים ורחובות - גראפית


מפת תצלום אויר היברידית (עם רחובות ונקודות ציון)


מפת תצלום אויר, ללא רחובות (עם אפשרות ל- Zoom)


מפה טופוגראפית (מפת סימון שבילים)

מצבי תצוגה

לצד סוגי המפות, amAze מציעה 4 מצבי תצוגה, אליהם ניתן להכפיף כל אחד מארבעת סוגי המפות. מצב "מיושר" (צפון תמיד למעלה, כמו במפת נייר), מצב צפייה בכיוון נסיעה (בתוספת שכבת מצפן), מבט ציפור (פרספקטיבת 3D ) ומצב נוסף, מאפשר הזזה מהירה של המפה (מנותק מה- GPS), לצפייה בטווחים שמעבר לקו האופק.


סרגל נשלף-מצבי תצוגה


מפה "מיושרת"-צפון תמיד למעלה


מפה פונה בכיוון הנסיעה, בתוספת מצפן שמציג את הצפון


מפת 3D מבט ציפור (פרספקטיבה )



מצב "סיור" במפה-הזזת מפה, במנותק מה- GPS, לצפייה מעבר לאופק



מפת תצלום אויר היברידית (עם כבישים ורחובות), בתצוגת פרספקטיבה ( 3D)


עדכון מפות בלי כאבי ראש

מודל עדכון המפות נמנה עם חוזקותיה של amAze בהשוואה לתוכנות ניווט במכשירים סגורים. היות והמפתחת מעדכנת את מפותיה, במקום מרוכז אחד, למשתמש יש חיים קלים והוא אינו צריך לדאוג לרכוש עדכוני מפות יקרים ולטעון אותם בעצמו.

amAze מעדכנת את מפותיה על בסיס רבעוני (מדי 3 חודשים). היות והעדכון נערך בשרת המרכזי (ולא באייפון המשתמש), החיסכון הלוגיסטי והטכני לחברה עצום. החיסכון הזה מועבר ישירות למשתמש,. כך מובטח לו שהמפות שלו יהיו תמיד האחרונות והמעודכנות ביותר, בלי תוספות מחיר, בלי בזבוז זמן פרטי.

גם עדכוני תוכנת הניווט מועברים דרך האוויר. ככל עדכון תוכנה באייפון, עדכוני תוכנה אמורים להינתן בחינם.


חיפש כתובות

חיפוש כתובות ונקודות עניין ב- amAze, אינטואיטיבי לגמרי. הגרסה הישראלית מתבססת על נתוני מיפוי עדכניים של חברת מפה, ועל מסד נקודות העניין שלה, בכלל זה שמחתי למצוא את הקטע הצפוני, החדש, של כביש 6..

פונקציונאלית, מסך חיפש כתובת, דומה לזה שביישום "מפות" באייפון. עוד יתרון למי שכבר רגיל לעבוד עם המכשיר.



מסך חיפוש כתובות

צלמית הספר, בימין שדה החיפוש מעבירה, אוטומטית, למצב היסטוריה. אם כבר חיפשתם/מצאתם כתובת מסוימת, וניווטתם אליה בהזדמנות קודמת, לחיצה על צלמית הספר תפתח את רשימת ההיסטוריה ותאפשר לקחת אותה משם ללא חיפוש נוסף.


מצב חיפוש הסטורי

מי שהתרגל לתכונת ה"מקלדת החכמה", אורחת קבע בתוכנות ניווט על מכשירים ייעודיים, יאלץ לשכוח ממנה. ממגבלותיה הבודדות של שיטת Off-Board. למה ?, מפני שהנתונים שמאפשרים את ה"טריק" הנחמד הזה פשוט לא על האייפון. אפילו שכך מנגנון הסינון בשרת מתמודד היטב עם כתיבה פונטית (שגיאות איות לפי שמיעה). כך גם עם הכנסת נתונים חלקיים, למשל כתוצאה מטעות בשם רחוב. השרת מפיק רשימת קרוב מסוננת, בשנייה, ושולח למכשיר. שורה תחתונה, חוויית המשתמש אינה שונה ממה שהתרגלנו אליו.


הקלדת שם חלקי


קבלת מענה מסונן

אגב, שדה חיפוש על-פי מיקוד נועד בעיקר לניווט באנגליה ובגרורותיה. תכונה זו תלויה בהכללת נתוני מיקוד בין נתוני המיפוי, ואיננה פעילה בישראל. גם לא במרבית המפות שמחוץ לאזורי ההשפעה הבריטית. באנגליה, טוב שזה שם.

נקודות עניין

יש תוכנות בהן הניווט על-פי נקודות עניין כיפי ונוח, באחרות זה מייגע ומתיש. ניווט נקודות עניין ומנגנון החיפוש ב- amAze, פשוטים ונוחים ומבליטים עוד יתרון בולט לשיטת Off-Board. היות והנתונים נשמרים ממילא בשרת מרוחק, ולזה כוח עיבוד רב בהרבה מכוח העיבוד של מכשיר ניווט ממוצע, amAze עובדת מול מלוא מסד נקודות העניין שמציעה חברת מפה. אם בתוכנות ניווט "רגילות" יש ומפתחיהן "מדללים" את מספר נקודות העניין, לזירוז את החיפוש בתוך מסד הנתונים המובנה במכשיר, "בעיה" זו לא קיימת ב- amAze. פשוט מפני שאין לה סיבה להתקיים...

חיפוש אפשרי על-פי שם אתר/עסק, או לפי קרבה למיקום. תוצאת חיפוש נקודות עניין מתקבלת כהרף עין, לפחות באייפון ה- 3GS ברשת ה- 3.5G של ספקיות הסלולר שלי.


בחירת סוג חיפוש


הקלדת שם מקום


חיפוש נקודות עניין-תוצאות מסוננות

חיפוש לפי קרבה למיקום, מאפשר לבחור בין חיפוש סביב כתובת, סביב מיקום GPS, סביב יעדים מרשימת המועדפים, או סביב יעדים הסטורים. לייתר מיקוד, חיפוש הקרבה מאפשר הגבלת רדיוס חיפוש (1, 5 ו- 10 ק"מ).

הקלקה על נקודת העניין מעלה מסך בחירת פעולה..


פעולות אפשריות על יעד מאותר

מעניינות במיוחד הן אפשרויות קבלת מידע נוסף, והתקשרות. אפשרויות אלו מופיעות בקונטקסט רלוונטי ומציגות פרטים נוספים על המקום (כפי שנמסרו ע"י הבעלים). למשל שעות פתיחה ומספר טלפון להתקשרות (אפשרות זו לא תעלה אם מידע נוסף אינו קיים במערכת).


מידע נוסף


התקשרות ליעד מאותר

משום חוסר הגבלה בנפח אחסון בשרת, ניתן לחפש נקודות עניין בכל אחת ממפות חו"ל ש- Amaze מציעה, וכן לצפות באותה נקודה על פני מפת חו"ל הרלוונטית. המפה תתחלף באופן אוטומטי, ובמהירות. נסו להיזכר בכמה פעולות כרוכה פעולה מסוג זה במכשיר ניווט ייעודי..


נקודת עניין-תוצאות חיפוש (צרפת/פריז)


תוצאת החיפוש על מפת צרפת/פריז (מהירות תגובה זהה לחיפוש במפה מקומית)


מדריכי מידע:

לעיבוי אפשרות חיפוש נקודות עניין, דומה ש- amAze גייסה את מדריך העסקים דפי זהב (בישראל). גם כאן מדובר בגישה למלוא בסיס הנתונים. שהרי אמרנו ממילא כל הנתונים מאוחסנים בשרת ולזה אין מגבלות נפח, מכל מקום לא בכל הקשור לעניין זה.


חיפוש מקום בדפי זהב

LocatioNet קשורה בהסכמי שיתוף מידע, דומים, עם Yellow Pagesבארה"ב, SwissGuide בשוויץ, Krak.dk בדנמרק, PaginaAmarillas בספרד ו- 11880 בגרמניה. לדברי החברה, הסכמים נוספים בדרך ויתווספו בעתיד, בלא תוספת תשלום.


מדריכי עסקים בהסכם עם LocatioNet

ל- Amaze גם פונקצית חיפוש כתובות בספרי טלפון (כתובות פרטיות). חוקי צנעת הפרט שוללים אפשרות זו במדינות רבות, לרבות ישראל. כרגע ניתן לחפש כתובות בספר הגרמני בלבד.

פונקצית תוצאות אחרונות משלימה את אפשרויות החיפוש. זהו מצב נוסף המזכיר חיפוש היסטורי מוכר. אולם אליה וקוץ בה, מאותם שיקולי שמירת פרטיות, שמירת ההיסטוריה מוגבלת לניווט העכשווי. ברגע שיוצאים מהתוכנה ההיסטוריה נמחקת.

ניווט בסדר מקוצר:

מי שאצה לו הדרך וגם כתובת היעד שלו ידועה, Amaze מציעה לו בחירת מסלול ניווט בסדר מקוצר. בחירה בפונקצית ניווט בתפריט הראשי, מאפשרת קביעת מסלול ב"שיטה מיסיונרית", כשכל הנתונים והפעולות מרוכזים במסך אחד. קביעת נקודת מוצא (מחייבת מיקום GPS) , קביעת יעד (לבחירה כתובת, מועדפים או תוצאות אחרונות), ולחיצה על כפתור נווט אל היעד.


מסך ניווט מקוצר


קבלת מיסלול במבט ציפור (פרספקטיבה 3D)

מסך הניווט ברור וענייני. מציג מסלול מומלץ, עליו נע הסמן שלנו, תמונת הפנייה הבאה, מרחק לפנייה הבאה, זמן ההגעה לביצוע הפניה הבאה וייתרת המרחק ליעד. תמונת ה- GPS, בראש המסך, משנה צבעים בהתאם למצב התקשורת. ירוק – פעיל, אדום-לא פעיל וצהוב, מצב הדגמה. סוג המפה ו/או מצב התצוגה, ניתנים להתאמה לפי העדפת המשתמש.


ניווט חיצים - נוח לעין, חסכוני בדאטה

מי שלא מוצא עניין של ממש בכל פרטי המפה יכול לבחור במצב "ניווט חיצים". מצב צפייה חסכוני, גם בתעבורת דאטה וגם במיקוד המידע. מציג הנחייה גראפית ("חץ כיוון") של הפניה הבאה, המרחק אליה, ושם הרחוב או הדרך אליו/אליה פונים. לצד חץ הכיוון, סמן קרבה לפניה. עמודה נצבעת ככל שמתקרבים. מתחת, שם הרחוב הנוכחי וייתרת המרחק לייעד. בשילוב ההנחייה הקולית, ניווט חיצים עיל ביותר להתמצאות מהירה, בהצצה מזדמנת על המסך בעת נהיגה.


ניווט "חיצים"

למעוניינים, מוצעת רשימת הוראות נסיעה, סיפור דרך עם חלוקה לפניות, ניתן לקבל את סיפור הדרך ממסך הניווט המקוצר בתפריט הראשי.


סיפור דרך

amAze מאפשרת לעקוב אחר הפניות ולדלג בינן, אחת לאחת, גם על המפה. נוח למעוניינים להדגים מסלול לאחר.


מסך "דילוג" פנייה-אחר-פנייה

לבסוף, Amaze מאפשרת הדגמה מלאה של מסלול, עם אפשרות לשינוי מהירות ההדגמה שאהבתי במיוחד.


מצב הדגמה עם אפשרוי לשינוי מהירות

למעדיפים מצב תצוגה אופקי, בדומה למצב התצוגה המקובל במכשירי ניווט ייעודיים, חיישן התנועה של האייפון ישנה את מצב התצוגה בהתאם, עם שינוי תנוחת המכשיר.



תצוגה אופקית-בכל המצבים ולכל סוגי המפות

תחת כפתור כלים, ניתן למצוא עוד הגדרות, כמקובל בתוכנות ניווט. למשל שפת הנחייה ושפת ממשק, ובחירת כלי רכב (פרטי, מונית, אוטובוס, משאית, Carpool-למדינות עם מסלולים כאלו, והולכי רגל).


הגדרות

דיווחי תנועה:


amAze מנצלת את הקישוריות הסלולארית שלה לאיסוף נתוני תנועה, מציגה צפיפויות ומאפשרת חישובי מסלול הלוקחים בחשבון את מצבי התנועה, עם אפשרות להגדרת קצב הדגימה. הצפיפויות יוצגו ע"י צביעת כבישים בצבעים אדום, צהוב וירוק. התצוגה קיימת בכל סוגי המפות.


דיווחי תנועה

ניתן לצפות בתצוגה של נתוני ה- GPS, בכל עת, בין אם על-ידי הקלקה על תמונת מצב GPS בתצוגות מפה ובין מתוך מסך כלים. התוכנה מציגה נתוני קווי אורך, רוחב וגובה של מיקום נוכחי, מהירות (במצב נסיעה), וזמן GPS כולל התאמה לאזור הזמן.


נתוני GPS


איך עובד מודל החכר הווירטואלי

amAze היא תוכנת ניווט ראשונה בישראל, שמוצעת בתנאי חכר. ללא תשלום דמי מנוי קבועים, ללא נעילה לספק סלולארי. שהתשלום מתבצע רק כנגד שימוש ובדרך הטבעית בה נערכת רכישת יישום לאייפון. כלומר דרך חנות היישומים iTunes.

התוכנה מוצעת חינם, להורדה ולהתקנה, חודש השימוש הראשון, על כל התכונות, עם כל המפות לרבות מפות חו"ל, בחינם. amAze מתחילה לספור לאחור 30 יום. בסיום תקופת ההתנסות, התוכנה "מאבדת" את יכולת הניווט שלה. במצב זה עדיין ניתן להשתמש בה כבאטלס עולמי מקיף, בכלל זה בפונקציות התצוגה והחיפוש.

אם וכאשר מעוניינים לחדש את יכולות הניווט, נכנסים מתוך האפליקציה לחנות Amaze, שנמצאת תחת מסך כלים, ובוחרים חידוש לחודש, או לשנה.


רכישת (החכרת) זמן שימוש, מתוך התוכנה עצמה

סיכום:

עוד מוקדם להספיד את פתרונות הניווט שהתרגלנו אליהם, בהם התוכנה והמפות מותקנים במכשיר סגור ונמצאות כל העת "עלינו". העולם משתנה וכולם כבר יודעים שהכיוון הוא יישומי לקוח-שרת. למה לסחוב על הגב את כל הפרה, כשבסה"כ רוצים לשתות כוס חלב...

amAaze מבצעת היטב את הטריקים העיקריים של כל תוכנת ניווט, ומוסיפה להם כמה טריקים ייחודיים משלה.

- מודל החכר הוירטואלי, ראשון ובלעדי בישראל, שם את המשתמש בעדיפות ונותן בידו את הבחירה מתי לשלם וכמה. תשלום באמצעות App Store ככל יישום רגיל
- התאמה לכל רשתות הסלולר בארץ ובעולם, ללא נעילה לרשת כלשהי
- כשאיננה מאוקטבת, amAze עדיין משמשת כאטלס דיגיטאלי, עולמי, מפורט וחינמי
- ממשק תפעול מהאינטואיטיביים והנוחים שיש. אינו מצריך ידע מוקדם או הדרכה
- מודל עדכון המפות מסיר מהמשתמש את כאב הראש הלוגיסטי הכרוך בכך, משום הקלות היחסית בה הוא מתבצע, הוא אכן יתבצע בפועל !
- עדכוני תוכנה ומפות חינמיים
- אינטגרציה של מגוון סוגי מפות, בכלל זה תצ"א היברידית ומפות שטח/שבילים
- קישור לבסיסי הנתונים של דפי זהב, אפשרות ניווט לכל עסק בישראל (ומדינות נוספות בעולם)
- אפשרות לחייג לנקודות עניין מתוך התוכנה
- דיווחי תנועה וברירת מסלול מתחשב בצפיפויות תנועה


לצד החובה, והרבה לומר כאן אין...

- amAze איננה התוכנה המעוצבת ביותר בעולם.. אחרי שימוש אינטנסיבי ב- iGO אפשר להבין אותי, לא ?
- היעדר "מקלדת חכמה" (ממגבלות הטכנולוגיה), פתרון הסינון בשרת מספק תחליף ראוי
- בהיעדר תוכנית מתאימה, ניווט בחו"ל עלול לצאת יקר מאוד (פתרון אפשרי – רכישת SIM מקומי בארץ היעד)
- מחייבת כיסוי סלולארי, אבל זה נכון לגבי כל תוכנת Off-Board


מומלץ לנסות. עם תג מחיר כזה, אפילו לא צריך לחשוב יותר מדי. להורדה מחנות App Store. על האייפון או דרך iTunes במחשב האישי. קישור ישיר להורדה, כאן.


כל הזכויות שמורות © סער אביגור 2009

=========================================

אין תגובות: